Spijkernisse, Netherlands
Terug

Amanda van den Berg laat de natuur spreken: ‘Ik fotografeer vanuit mijn hart’

0781e908f4da79f87ff6e84efc1dcd97

Spijkenisse - Wie fotograaf Amanda van den Berg uit Spijkenisse volgt, ziet vooral één ding terugkomen: de kracht van de natuur. Of het nu gaat om een dreigende shelf cloud, het eerste licht na een storm of de verstilde schoonheid van het Spui: Amanda weet die momenten vast te leggen op een manier die raakt. ‘Voor mij gaat het om verbinding maken via beeld. Dat wat ik ervaar, wil ik laten voelen aan de ander.’

Jennifer Smit |  | Aangepast op
De liefde voor fotografie begon klein. ‘Toen mobiele telefoons een camera kregen, dacht ik: ik ga vastleggen wat ik zie. De reacties waren positief en dat gaf me motivatie om verder te gaan. Via-via kocht ik mijn eerste echte camera. Vanaf dat moment ben ik mezelf blijven ontwikkelen. Het groeide van een hobby uit tot iets veel groters.’ Die groei bracht haar ook naar sociale media, waar steeds meer mensen haar werk ontdekten. ‘Op Facebook en Instagram krijg ik nog steeds veel reacties. Vaak schrijf ik er wat achtergrondinformatie bij. Dan kunnen mensen meekijken en meebeleven wat ik op dat moment zag. Dat extra stukje vind ik mooi om te delen. Ik vind het leuk om mensen mee te nemen in het proces.’

De kracht van het weer
Het weer is een van Amanda’s grootste fascinaties. ‘De natuur is sterker dan de mens. Ik vind het machtig om te zien hoe ze beweegt, hoe elke dag anders is. Onweer, stormen, shelf clouds: dat zijn unieke fenomenen. Als ik weet dat er iets bijzonders aankomt, ga ik het liefst naar buiten. Zelfs ’s nachts. Natuurlijk met de nodige voorzorgsmaatregelen, maar altijd met spanning en verwondering.’

Stormchasen is geen toevalstreffer, benadrukt Amanda. ‘Je moet de radars volgen, weten waar het onweer vandaan komt en de juiste plek kiezen. Goede spullen zijn cruciaal, maar ook ervaring. Overdag onweer fotograferen is bijvoorbeeld vrij moeilijk. Voor mij zit de uitdaging niet alleen in het vangen van het weer zelf, maar ook in de compositie: een beeld dat klopt en dat herkenbaar is voor mensen uit de omgeving.’
bfb4f93987792049534abaf6f990fe16
Fotografie vanuit het hart
Naast natuur- en weerfotografie richt Amanda zich ook op mensen. Ze startte twee jaar geleden haar eigen bedrijf als zzp’er. ‘Ik doe gezinsshoots, bedrijfsfotografie, evenementen. Altijd met de natuur als decor. Ik ben geen studiomens, ik zoek liever de buitenlucht. Ook in opdrachten draait het voor mij om verbinding maken. Ik wil dat mensen zichzelf herkennen in de foto, dat er emotie in zit.’ 

Exposities vormen voor haar een belangrijk onderdeel van dat verhaal. ‘Ik exposeerde bij het Witte Kerkje in Simonshaven, tijdens de Kunstroute en zelfs in het stadhuis van Nissewaard. Wat ik het mooiste vind, is dat mensen niet alleen de foto zien, maar ook het verhaal erachter horen. Dat je echt contact maakt en ze meenemen in hoe ik de wereld zie.’
6f34a0c73a4cebe7161273f8e96c7294
Erkenning en dromen
Amanda’s werk wordt regelmatig opgepikt door landelijke media. Zo verschenen haar foto’s al meerdere keren bij RTL Nieuws. ‘Elke keer is dat weer een eer. Familie maakt er soms grappen over als ik foto’s in de groepsapp doorstuur: ‘Vanavond zie ik je foto wel op tv.’ En vaak gebeurt dat ook echt. Het blijft bijzonder dat mijn beelden zo’n groot publiek bereiken.’

Dromen zijn er ook nog genoeg. ‘De Verenigde Staten voor tornado’s, IJsland of Groenland voor het noorderlicht en de ruige natuur… dat lijkt me geweldig. Maar ook dichtbij huis blijf ik zoeken naar unieke momenten. Het mooiste seizoen voor mijn camera, de herfst, staat alweer voor de deur. Ik kan niet wachten om op pad te gaan.’

Meer dan een klik
Voor Amanda is fotografie nooit zomaar een plaatje schieten. Het is kijken, zien en verbinden. ‘Mensen zeggen wel eens: hoe zie je dat eigenlijk? Maar dat is het juist, je moet naar buiten, echt kijken. Mijn kracht is dat ik details zie en probeer een uniek beeld neer te zetten. Als mensen mijn foto herkennen als die van mij, dan weet ik dat ik mijn eigen stijl heb gevonden. Dat is misschien wel het allermooiste.’
a3263037419606832006a83938521e35

Lees meer over:

Lees ook

Waterfestijn Hellevoetsluis 2

Brandweer Hellevoetsluis brengt verkoeling aan inwoners tijdens Waterfestijn op het Land van Paling

Hellevoetsluis – De Brandweer van Hellevoetsluis heeft woensdagavond 24 juni verkoeling gebracht aan inwoners van jong tot oud tijdens een speciaal georganiseerd Waterfestijn op het Land van Paling in Hellevoetsluis. Na een oproep op social media kwam een groot aantal mensen op het Waterfestijn af.

Kermis Hellevoetsluis 1

Nieuwe editie van de kermis aan het Woordbouwerplein in Hellevoetsluis

Hellevoetsluis – Deze week staat de kermis weer op het Woordbouwerplein in Hellevoetsluis met allerlei attracties voor jong en oud. De kermis met meer dan 25 attracties op het terrein is nog tot en met zondag 28 juni te bezoeken. Donderdag 25 juni wordt op de kermis een hitteplan ingesteld vanwege de verwachte hoge temperaturen en gaat de kermis pas om 18:00 uur open.

Erepenning 20260624

Uitreiking Erepenning van Nissewaard aan Jan Willem Mijnans

Spijkenisse - Op woensdag 24 juni heeft burgemeester Cor Lamers de Erepenning uitgereikt aan Jan Willem Mijnans. De uitreiking vond plaats tijdens de raadsvergadering waarin Jan Willem Mijnans afscheid nam als wethouder van Nissewaard.

Pb 34 nieuwe wethouders

Nieuw college Nissewaard officieel van start

Spijkenisse - De gemeenteraad van Nissewaard heeft op 24 juni kennis genomen van het coalitieakkoord ‘Van opgave naar oplossing’. Tijdens dezelfde vergadering zijn de wethouders benoemd, geïnstalleerd en beëdigd. Daarmee is het nieuwe college van burgemeester en wethouders officieel gevormd en kan het aan de slag met de uitvoering van de plannen voor de komende bestuursperiode.

Hamerslag_oefening

Wethouder trotseert hitte tijdens opening sportparcours

Zuidland – Wethouders Chris Hottentot en Martijn Hamerslag hebben woensdagmiddag het nieuwe trimparcours aan het Bospad in Zuidland officieel geopend.

Judoka Roos van Herpt

Hellevoetse judoka Roos van Herpt pakt derde plaats in Venray tijdens internationaal toernooi

Hellevoetsluis – De Hellevoetse judoka Roos van Herpt heeft afgelopen zondag in Venray een derde plaats behaald tijdens een internationaal toernooi. Samen met 1500 deelnemers uit heel Europa ging Roos verdeeld over twee dagen de strijd aan om de winst. Na een aantal partijen ging de judoka uit onze regio er met een bronzen medaille vandoor.