Met een scherp oog voor kwaliteit selecteerde hij uit honderden aanbiedingen steeds weer de juiste artiesten en bouwde hij een programma op waaruit een duidelijke muzikale lijn sprak. 'Het bijzondere is dat je met kunst bezig bent en dat je uit honderd aanbiedingen steeds weer één selecteert. Zo kun je een mooie lijn uitzetten van de muziek die je mooi vindt,' aldus Pluimakers.
Toen hij in 2006 startte bij Theater De Stoep, bracht hij een schat aan ervaring mee uit Rotterdam, waar hij jarenlang actief was in de muziekwereld. Met fondsenwerving, subsidieaanvragen en een groot netwerk ontwikkelde hij een solide jazz- en klassiek programma, eerst in de Dorpskerk en later in het Witte Kerkje in Simonshaven. De afgelopen jaren kende het theater ook uitdagingen, zoals de tijdelijke verhuizing tijdens een verbouwing en het werken met vrijwilligers, maar Pluimakers wist met improvisatie en daadkracht het programma altijd overeind te houden.
Nu, na veertig jaar in het vak, neemt Pluimakers afscheid. 'Dat voelt heel dubbel. Ik heb zoiets van: komt er nu wel een einde aan? Ik wil nog wel even doorgaan, en ik neem aan dat ik hier en daar nog wel eens ergens ingeschakeld word,' zegt hij. Wat hij vooral zal missen, is het regelwerk en het contact met musici. 'Ik ben gek op regelen, maar vooral ook het contact met de musici en het selecteren van leuke optredens.'
Op zondag 11 mei staat er een concert gepland in Theater De Stoep met Marjorie Bouwens en het Millennium Jazz Orchestra. Pluimakers ziet dit concert als het perfecte slot van zijn carrière. 'Het repertoire is goed, de band is goed, de zangeres is geweldig. Ze hebben een hele goede uitstraling en ze presenteren hun programma met een mooie spanningsboog.' Hij sluit af met een advies: 'Luister vooral veel naar muziek, en misschien wel jazz in het bijzonder, want het is prachtig en er is veel jong talent.'