Spijkernisse, Netherlands
Terug

Sneller statiegeld inleveren dankzij nieuwe bulkmachine bij Reinis

be0a1cc06581084e8a9a311e32b56f24

Spijkenisse – Donderdag 6 november heeft wethouder Jan Willem Mijnans bij de Stadswerf aan de Monsterweg 1 in Spijkenisse de nieuwe bulkmachine voor statiegeldflessen en -blikjes officieel geopend. De installatie, tot stand gekomen in samenwerking met Statiegeld Nederland, maakt het mogelijk om in korte tijd grote hoeveelheden verpakkingen in te leveren. Met de plaatsing wil Reinis het recyclen toegankelijker maken en bijdragen aan een schonere leefomgeving.

Marvin Don |  | Aangepast op
De machine staat vóór de slagbomen van de Stadswerf, zodat bezoekers er gemakkelijk kunnen komen. ‘Iedereen kan gebruikmaken van de machine,’ vertelt Michelle van der Voort van Reinis.

Wethouder Mijnans mocht de machine als eerste in gebruik nemen. Hij gooide een zak gevuld met flessen en blikjes, waarna hij het opgeleverde statiegeld direct heeft gedoneerd. Na het inleveren berekent de machine automatisch het totaalbedrag aan statiegeld. Op het scherm verschijnt een QR-code die bezoekers kunnen scannen met hun smartphone om direct via Tikkie uitbetaald te krijgen.

Wie geen smartphone heeft, kan een bon laten printen met dezelfde QR-code en die later gebruiken om het bedrag alsnog te ontvangen. Tegelijkertijd is er een donatie-optie beschikbaar, waarmee bezoekers hun statiegeld direct kunnen schenken aan een goed doel.

Het eerste goede doel waarvoor gekozen is, is Pink Ribbon, voor onderzoek naar borstkanker. ‘Het is bovendien mooi dat gebruikers hun statiegeld via de machine direct kunnen doneren aan een goed doel. Dat motiveert veel mensen om net dat beetje extra te geven,’ benadrukt wethouder Mijnans.
1ec4c70746ae7d7d8f88e9853fbca28c
Automatisch sorteren van grote volumes
Volgens Arie den Besten, directeur Strategie, Kennis & Innovatie bij Verpact, vormen de nieuwe bulkmachines een belangrijke stap vooruit voor zowel consumenten als winkeliers. Verenigingen en andere groepen die grote aantallen statiegeldflessen of -blikjes willen inleveren, kunnen dit nu veel sneller doen. ‘We kunnen het gebruik van deze machines niet verplichten, maar we zien dat ze heel effectief zijn voor het verwerken van grote volumes,’ aldus Den Besten.

Tijdens een demonstratie werd uitgelegd hoe het proces verloopt: binnenin worden de ingeleverde flesjes en blikjes gescand en gescheiden; artikelen zonder statiegeld gaan naar een aparte retourbak.
fe9c58ebfa4305ed4bd3792833f2308f
Daarna worden de materialen geperforeerd en samengeperst voor verdere verwerking. Medewerkers zorgen ervoor dat de opvangbakken regelmatig worden geleegd, zodat het systeem soepel blijft draaien.

De bulkmachine van Reinis is beschikbaar tijdens de reguliere openingstijden van de Stadswerf:
  • Maandag: 10.00 – 16.00 uur
  • Dinsdag t/m vrijdag: 07.30 – 16.00 uur
  • Zaterdag: 07.30 – 15.00 uur
  • Zondag: 09.00 – 13.00 uur

Lees ook

20260606_170256

Botlekbrug-storing zorgt voor frustratie: sms-waarschuwing kwam ruim een uur later

Botlek - De storing aan de Botlekbrug zorgde zaterdagmiddag voor files en frustratie onder weggebruikers. Opvallend was dat de sms-waarschuwing van Rijkswaterstaat pas rond 17.20 uur werd verstuurd, terwijl de brug al ruim een uur eerder in storing stond.

Afscheid Ab Rollatorwerkplaats

Oprichter Rollatorwerkplaats neemt na 20 jaar afscheid

SPIJKENISSE - Ab Sierat, een van de oprichters van de Rollatorwerkplaats van SWO Spijkenisse, heeft na twintig jaar afscheid genomen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst en een lunch is hij door collega-vrijwilligers in het zonnetje gezet.

Voertuig te water

Bestuurder onder invloed belandt in sloot

GEERVLIET - Een bestuurder is in de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 juni gewond geraakt nadat hij met zijn auto van de weg raakte en in een sloot belandde. Het ongeval gebeurde op de Groene Kruisweg bij Geervliet. De auto schoot door de middenberm en kwam achterstevoren in het water terecht.

Alpe D Huzes Danique

De 5 Wandelbikkels hebben de finish bereikt op de Alpe d'HuZes

Spijkenisse – Danique Neuschwanger, haar ouders en hun buren uit Spijkenisse hebben donderdag 4 juni in de 20e editie van de Alpe d'HuZes meegelopen. Onder de naam De 5 Wandelbikkels hebben ze een jaar lang getraind, met als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar kanker. Donderdagochtend verschenen zij aan de start aan de voet van de Alpe d'Huez.

035 Jos Baeten benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau-2

Jos Baeten uit Oostvoorne benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

OOSTVOORNE - Jos Baeten uit Oostvoorne is donderdag 4 juni benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Arno Scheepers van Voorne aan Zee reikte de Koninklijke onderscheiding uit tijdens de afscheidsreceptie van Baeten bij verzekeraar a.s.r. Nederland in Utrecht.

Rosanne Boere

Golfster Rosanne Boere pakt de winst tijdens het Nederlands Kampioenschap

Brielle – Golfster Rosanne Boere uit Brielle heeft eind vorige maand de winst gepakt tijdens het Nederlands Kampioenschap voor golfers tot en met 21 jaar. Voorafgaand behoorde Boere tot één van de favorieten en die rol maakte de speelster, die haar carrière al op jonge leeftijd begon bij Golfclub Kleiburg, meer dan waar door er met de winst vandoor te gaan.