Spijkernisse, Netherlands
Terug

Spijkenisse Medisch Centrum investeert in toekomstbestendige zorg

adb78e90cb6edabf19e8849eec1c6f07

Spijkenisse - Spijkenisse Medisch Centrum (SMC) heeft onlangs haar vijf operatiekamers (OK) en het OK-complex gemoderniseerd. Met deze ingreep investeert het ziekenhuis weer verder in duurzaamheid én in een veilige, toekomstbestendige zorgomgeving. 

Mirjam de Neeff |  | Aangepast op
Een belangrijk onderdeel van de vernieuwing is het vervangen van oude motoren en ventilatoren in de luchtbehandelingskasten door efficiëntere, direct aangedreven motoren die worden aangestuurd door vernieuwde regeltechniek. Ook zijn de luchtfilters vernieuwd, energiezuinige LED-verlichting geplaatst en sensoren toegevoegd om het energieverbruik slimmer te regelen. Allemaal met als doel het energieverbruik te verminderen.

Om de werkzaamheden snel en veilig te kunnen uitvoeren, is het OK-complex voor vijf dagen gesloten geweest. Dankzij deze aanpak konden meerdere ingrijpende werkzaamheden gecombineerd worden, met minimale hinder voor de zorgverlening. Tijdens de sluiting heeft het hele ziekenhuis een bijdrage geleverd. Verschillende afdelingen maakten van de gelegenheid gebruik om trainingen te volgen en extra patiënten op de poliklinieken te zien. 

“Met deze investering zetten we een mooie stap richting een duurzamer ziekenhuis en creëren we tegelijkertijd een nog prettigere omgeving voor onze patiënten en collega’s” aldus Tessa van Maanen, voorzitter raad van bestuur van Spijkenisse Medisch Centrum. Deze modernisering past binnen de bredere duurzaamheidsaanpak van SMC. Het ziekenhuis denkt niet alleen op lokaal niveau mee, maar draagt ook actief bij aan verduurzaming in de zorgsector. Tessa van Maanen is tevens de voorzitter van de Bestuurlijke Inspiratie Commissie Duurzaamheid van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Op deze manier draagt SMC bij aan de verspreiding van kennis op landelijk niveau, zodat de gehele zorgsector hiervan kan leren en vooruitgang kan boeken.


Lees ook

MDB_1045

Nieuwsgierige koeien kijken toe bij reddingsactie aan Nieuwe Veerdam

Simonshaven - Zondagmiddag is een koe in een sloot terechtgekomen aan de Nieuwe Veerdam in Simonshaven. De brandweer kwam ter plaatse om het dier te redden, onder toeziend oog van nieuwsgierige soortgenoten die langs de kant stonden.

schottnerballa-bbq-4373644

Wie zorgt er voor het vlees tijdens de BBQ voor veteranen?

Spijkenisse - Op 11 juli wordt in Spijkenisse een barbecue georganiseerd voor veteranen. De bijeenkomst wordt georganiseerd door Stichting Waterland Spijkenisse en staat in het teken van waardering voor hun inzet, moed en toewijding.

Blijdorp_Joop van der Hor (2)

Regionale Jeugdbrandweer maakt indruk tijdens Dreamnight at the Zoo in Blijdorp

Afgelopen vrijdag was de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten één van de ruim 250 vrijwilligers die haar vrije avond opofferde om meer dan 1200 chronisch zieke en gehandicapte kinderen en hun familieleden een gratis onvergetelijk bezoek aan Diergaarde Blijdorp te bezorgen. Onder die vrijwilligers bevonden zich ook gastvrouw Marian van Boodegom en gepensioneerd brandmeester Jan van de Wijngaard, allebei uit Spijkenisse.

Lammetje_MediaTV

Wat moet je doen als je een dier te water ziet?

Spijkenisse - Afgelopen donderdagavond zag een voorbijganger een lammetje in een sloot aan het Schelpenpad in Spijkenisse. Maar wat moet je eigenlijk doen als je een dier te water ziet?

20260607_07282358_1000004808

Auto raakt van de weg en rijdt boom omver

Hellevoetsluis - Op de Dag Hammarskjöldlaan heeft zaterdag aan het einde van de middag een eenzijdig ongeval plaatsgevonden.

20260606_170256

Botlekbrug-storing zorgt voor frustratie: sms-waarschuwing kwam ruim een uur later

Botlek - De storing aan de Botlekbrug zorgde zaterdagmiddag voor files en frustratie onder weggebruikers. Opvallend was dat de sms-waarschuwing van Rijkswaterstaat pas rond 17.20 uur werd verstuurd, terwijl de brug al ruim een uur eerder in storing stond.