Spijkernisse, Netherlands
Terug

Vera Bik (GroenLinks): ‘In de raadzaal mag je best een beetje lastig zijn’

8b27c6b7a7cfd606ff020e8ebdc18da2

Nissewaard – Binnen een jaar is het zover: de gemeenteraadsverkiezingen. Toch is de lokale politiek voor veel inwoners nog een onbekend terrein. Om hen beter kennis te laten maken met de raadsleden, introduceert LINQ Media de rubriek Gezicht achter de Zetel. In deze interviews gaan we wekelijks in gesprek met een raadslid. Deze week spreken we met Vera Bik, raadslid en fractievoorzitter namens GroenLinks.

Jennifer Smit |  | Aangepast op
Vera Bik (36) woont inmiddels acht jaar in Nissewaard, maar is geboren en getogen in de regio Haaglanden. Politiek zat er al jong in: op de middelbare school maakte ze een lijstje met levensdoelen. ‘Ik wilde moeder worden, een boek schrijven en de politiek in.’ Inmiddels kan ze alle drie de punten afvinken. Het zaadje voor haar maatschappelijke betrokkenheid werd al vroeg geplant. ‘Mijn moeder werkte in een buurtcentrum, waar eens per maand kinderen van asielzoekers meededen aan woensdagmiddagactiviteiten. Voor veel van die kinderen was dat het enige uitje van de maand. Dan besef je pas hoe ongelijk kansen verdeeld zijn.’

Van frustratie naar actie
Voordat Vera zich in de lokale politiek in Nissewaard stortte, was ze al actief als fractieondersteuner voor GroenLinks in Leidschendam-Voorburg. Inmiddels zit ze drie jaar in de raad van Nissewaard. Haar motivatie is glashelder: ‘Je kunt boos zijn op wat er misgaat en een boze reactie op Facebook achterlaten, maar daar verandert niks mee. Als je echt iets wil veranderen, moet je aan tafel zitten.’  

Dat doet ze met passie en soms ook met een scherpe tong. ‘Ik ben een beetje een vervelend raadslid’, zegt ze met een glimlach. ‘Als ik ergens in geloof, bijt ik me vast en laat ik niet meer los. In de raadzaal mag je best stevig zijn. Daarbuiten ben je gewoon collega’s, maar in de raad moet je opkomen voor je idealen.’ Wie zich uitspreekt, krijgt ook kritiek. Vera weet daar alles van: ‘Ik ben twee keer bedreigd. Het is soms wel lastig. Want je zit er met een reden, namelijk dat je iets wil veranderen. En dan denk ik: ik kan wel stoppen, maar dan winnen ze.’

Duurzaamheid als speerpunt
Duurzaamheid is voor Vera hét speerpunt. Niet vreemd, met een opvoeding waarin zuinig omgaan met middelen vanzelfsprekend was. Ze vindt dat de gemeente sneller moet doorpakken in de energietransitie. ‘We moeten wijkgericht aan de slag. Als je nu duidelijk kiest voor het aanpakken van een bepaalde wijk, dan kun je daar een warmtenet aanleggen. Wacht je te lang, dan heeft iedereen individueel al maatregelen genomen, en dan is het niet meer rendabel.’ 

Bovendien is Vera in het dagelijks leven accountant. Die expertise neemt ze mee naar de raad. Ze zit in commissies waarin gesproken wordt met accountants en het team financiën van de gemeente. ‘Ik weet hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten. Daardoor kan ik net wat dieper doorvragen.’ 

De toekomst van de fractie
Vera wil zich ook de komende raadsperiode blijven inzetten voor de lokale politiek. Wel hoopt ze dat er in de toekomst nieuwe mensen opstaan: ‘Onze afdeling is behoorlijk vergrijsd. Ik ben het jongste actieve lid. Ik hoop dat er straks mensen klaarstaan om het over te nemen.’ Ze hoopt dan ook dat de samenleving meer betrokken raakt bij de politiek. ‘Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed de gemeentepolitiek heeft op hun dagelijks leven – van een speeltuin tot een hondenbeleid. Daar moeten we jongeren al vroeg bij betrekken. Want politiek begint niet op je achttiende, maar op de basisschool.’

Lees ook

20260606_170256

Botlekbrug-storing zorgt voor frustratie: sms-waarschuwing kwam ruim een uur later

Botlek - De storing aan de Botlekbrug zorgde zaterdagmiddag voor files en frustratie onder weggebruikers. Opvallend was dat de sms-waarschuwing van Rijkswaterstaat pas rond 17.20 uur werd verstuurd, terwijl de brug al ruim een uur eerder in storing stond.

Afscheid Ab Rollatorwerkplaats

Oprichter Rollatorwerkplaats neemt na 20 jaar afscheid

SPIJKENISSE - Ab Sierat, een van de oprichters van de Rollatorwerkplaats van SWO Spijkenisse, heeft na twintig jaar afscheid genomen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst en een lunch is hij door collega-vrijwilligers in het zonnetje gezet.

Voertuig te water

Bestuurder onder invloed belandt in sloot

GEERVLIET - Een bestuurder is in de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 juni gewond geraakt nadat hij met zijn auto van de weg raakte en in een sloot belandde. Het ongeval gebeurde op de Groene Kruisweg bij Geervliet. De auto schoot door de middenberm en kwam achterstevoren in het water terecht.

Alpe D Huzes Danique

De 5 Wandelbikkels hebben de finish bereikt op de Alpe d'HuZes

Spijkenisse – Danique Neuschwanger, haar ouders en hun buren uit Spijkenisse hebben donderdag 4 juni in de 20e editie van de Alpe d'HuZes meegelopen. Onder de naam De 5 Wandelbikkels hebben ze een jaar lang getraind, met als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar kanker. Donderdagochtend verschenen zij aan de start aan de voet van de Alpe d'Huez.

035 Jos Baeten benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau-2

Jos Baeten uit Oostvoorne benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

OOSTVOORNE - Jos Baeten uit Oostvoorne is donderdag 4 juni benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Arno Scheepers van Voorne aan Zee reikte de Koninklijke onderscheiding uit tijdens de afscheidsreceptie van Baeten bij verzekeraar a.s.r. Nederland in Utrecht.

Rosanne Boere

Golfster Rosanne Boere pakt de winst tijdens het Nederlands Kampioenschap

Brielle – Golfster Rosanne Boere uit Brielle heeft eind vorige maand de winst gepakt tijdens het Nederlands Kampioenschap voor golfers tot en met 21 jaar. Voorafgaand behoorde Boere tot één van de favorieten en die rol maakte de speelster, die haar carrière al op jonge leeftijd begon bij Golfclub Kleiburg, meer dan waar door er met de winst vandoor te gaan.