Spijkernisse, Netherlands
Terug

Carolijn Grimm (ONS): ‘Ik wil mijn steentje bijdragen aan een gemeente waar mijn dochters trots op kunnen zijn’

f62cb5f223ad32922ee174fb3891a7a1

Nissewaard - Binnen een half jaar is het zover: de gemeenteraadsverkiezingen. Toch is de lokale politiek voor veel inwoners nog een onbekend terrein. Om hen beter kennis te laten maken met de raadsleden, introduceert LINQ Media de rubriek Gezicht achter de Zetel. In deze interviews gaan we wekelijks in gesprek met een raadslid. Deze week spreken we met Carolijn Grimm, raadslid namens ONS.

Jennifer Smit |  | Aangepast op
Wie Carolijn Grimm (41) spreekt, hoort meteen haar bevlogenheid. Geboren en getogen in Spijkenisse, inmiddels woonachtig in Hekelingen, en moeder van twee dochters van veertien. De binding met het eiland is sterk. ‘Ik ben eigenlijk altijd actief geweest in de samenleving. Via school, via het verenigingsleven, via de dorpsvereniging in Hekelingen. Ik wil graag bijdragen, dat zit gewoon in me’, vertelt ze. Later wil ze kunnen zeggen dat ze trots is op haar bijdrage aan een mooiere gemeente. ‘Ik hoop dat mijn dochters over een paar jaar kunnen zeggen: mam, dat hebben jullie goed gedaan. Dat zij gebruik kunnen maken van voorzieningen en kunnen wonen in een gemeente die klaar is voor de toekomst.’

Van voorkeurstem naar stevige portefeuille
Acht jaar geleden zette ze haar eerste, onverwachte stappen in de politiek. Martijn Hamerslag vroeg destijds of ze voor ONS op de lijst wilde. ‘Ik had helemaal geen politieke ambities. Maar ik dacht: als ik iets kan bijdragen, doe ik dat graag.’ Ze kwam als nummer 18 op de lijst, maar kreeg direct een voorkeurstem. ‘Een complete verrassing. En ook een beetje een shock’, zegt ze lachend. Toch besloot ze ervoor te gaan, ondanks de drukte van een baan in het basisonderwijs en een jong gezin. Inmiddels is ze directeur van een basisschool in Hellevoetsluis, combineert ze haar werk met het raadslidmaatschap en zet ze zich in voor onder andere de voetbalvereniging van haar dochter. ‘Ik ben wel een duizendpoot. Hoe langer je dit werk doet, hoe beter je de processen kent. Dan wordt het echt te doen.’

Binnen de raad richt Carolijn zich op het sociaal domein, met speciale aandacht voor onderwijs en jeugdzorg. ‘Dat sluit naadloos aan bij mijn werkervaring. Ik zie wat er speelt, zowel bij kinderen als gezinnen. Die expertise neem ik mee naar de gemeenteraad.’

‘Kwaliteit boven kwantiteit’
Het sociaal domein staat in Nissewaard onder druk. Vooral de jeugdzorg is volgens Carolijn een belangrijk thema. ‘De kosten rijzen de pan uit. Tegelijk willen we dat de zorg goed én dichtbij blijft. De uitdaging is om preventief te werken én hoge kwaliteit te bieden, ondanks de bezuinigingen. Daar maak ik me hard voor.’ Dat ze haar stem laat horen, staat buiten kijf. Als raadslid omschrijft ze zichzelf als ‘bevlogen, energiek en no-nonsense’. ‘Ik houd ervan wanneer iedereen goed voorbereid is. Geen ruis, geen ingewikkeld gedoe. Gewoon: dit is de vraag, dit moet er gebeuren.’
Trots op unanieme steun: ‘Zeg nee tegen vapen’
Een van de prestaties waar Carolijn trots op is, is de motie ‘Nissewaard zegt nee tegen vapen’, die afgelopen mei unaniem werd aangenomen. ‘Dat is voor mij ook persoonlijk belangrijk. Het gaat om de gezondheid van jongeren, van onze toekomstige generatie. Dat de hele raad dat steunde, vond ik bijzonder.’

Daarnaast werkte ze mee aan het armoedebeleid en aan plannen om de leefbaarheid in Nissewaard te versterken. ‘Ik ben zelf opgegroeid in Spijkenisse en ik zie hoe de zogeheten new towns ouder worden. Dat vraagt onderhoud: van huizen, scholen, buurten. Daar moeten we ons voor blijven inzetten.’

‘Ga er open in en wees nieuwsgierig’
Voor wie overweegt de politiek in te gaan, heeft ze een helder advies: ‘Timemanagement is echt een ding. Er komt veel op je af. Maar vertrouw op je fractie, houd een open blik en blijf nieuwsgierig naar de mening van anderen. We verschillen allemaal van elkaar, maar juist dat maakt de politiek waardevol.’

Over haar politieke toekomst is ze duidelijk: ze staat bij de komende verkiezingen opnieuw op de lijst. ‘De eerste vier jaar leer je echt hoe alles werkt. De tweede vier jaar kun je die kennis inzetten en merk je dat je meer impact hebt. Dat neem ik allemaal mee. Die bagage helpt om beter te sturen, scherpere vragen te stellen en sneller te schakelen.’

Lees meer over:

Lees ook

Wijkbrandweer Megan & Marian SBO in de studio van LINQ

Voorlichting door wijkbrandweer in Hart van Hellevoet: ‘Inwoners bewust maken van risico’s en de brandveiligheid in hun woning’

Hellevoetsluis – Welzijnsorganisatie SBO organiseert in samenwerking met wijkbrandweer Megan van Luijk op donderdag 11 juni een voorlichting over brandveiligheid. In het Hart van Hellevoet kunnen inwoners om 14:30 uur terecht voor een presentatie met allerlei beeldmateriaal door de wijkbrandweer in Voorne aan Zee. Aansluitend is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan de wijkbrandweervrouw die het vaste aanspreekpunt is voor inwoners van Voorne aan Zee en mensen helpt om zich bewust te maken van brandrisico’s in en rondom hun woningen.

Schaap-scheren

Historische vereniging laat bezoekers kennismaken met leven van vroeger

Rockanje – Bezoekers van Openluchtmuseum De Duinhuisjes gingen afgelopen zondag even terug in de tijd.

EBS

Strandlijn 803 rijdt vanaf 13 juni weer naar Rockanje

Regio - Vanaf 13 juni kunnen reizigers weer rechtstreeks met EBS-lijn 803 naar Rockanje Strand. De speciale strandlijn verbindt Spijkenisse en Brielle met het strand.

WhatsApp Image 2026-06-10 at 14.07.23

MMT ingezet bij verkeersongeval in Brielle

Brielle – Woensdagmiddag rond 13.20 uur heeft op de Krammer in Brielle een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden.

SPARK Albert vd Bedum wint goud

Succesvol weekend voor atleten SPARK tijdens NK Masters Atletiek

Spijkenisse – De atleten van SPARK hebben een succesvol weekend achter de rug tijdens de NK Masters Atletiek op de atletiekbaan van Prins Hendrik in Vught. Namens de atletiekvereniging uit Spijkenisse deden in totaal drie atleten mee en was Albert van den Bedum met maar liefst drie medailles en een oorkonde de grote winnaar voor de vereniging uit onze regio.

inzamelpunt

Reinis Punt officieel geopend in Spijkenisse

Spijkenisse – Woensdagochtend is het nieuwe Reinis Punt aan de Zuidpassage 13 in Spijkenisse officieel geopend. Wethouders Mijnans en Hamerslag verrichtten de opening door een lint met blikjes door te knippen.