Spijkernisse, Netherlands
Terug

Foort van Oosten neemt afscheid als burgemeester: ‘Een burgemeester waar mensen zich aan hechten’

d208b4a220e356698812926c1346bb08

Spijkenisse - In de centrale hal van het stadhuis in Spijkenisse namen maandagavond inwoners, raadsleden en collega’s afscheid van Foort van Oosten. Na ruim 6,5 jaar burgemeesterschap legde hij zijn ambt neer om demissionair minister van Justitie en Veiligheid te worden namens de VVD.

Jennifer Smit |  | Aangepast op
De afscheidsreceptie stond in het teken van dankwoorden, anekdotes en muziek. Commissaris van de Koning in Zuid-Holland Wouter Kolff, collega-bestuurders, de gemeenteraad en het college spraken hun waardering uit voor Van Oosten, die volgens hen uitgroeide tot een toegankelijke, energieke en betrokken burgervader.

‘Met energie en enthousiasme’
Kolff noemde het vertrek van Van Oosten ‘plotseling’, maar benadrukte dat er op korte termijn een ervaren waarnemer is gevonden. Hij schetste hoe Van Oosten in 2019 enthousiast en ambitieus aantrad in Nissewaard. ‘Hij snapte het politieke speelveld, was sympathiek maar ook stevig en zette zich met energie en enthousiasme in voor de gemeente. Hij heeft zich sterk gemaakt voor de belangen van Nissewaard, onder meer rond de messenproblematiek’, aldus Kolff. Hij overhandigde Van Oosten namens de Zuid-Hollandse burgemeesters een speciale penning.

Verbinder en bestuurder
Namens de gemeenteraad sprak raadslid én vice-voorzitter Nelleke Vonk Noordegraaf. Met een luchtige presentatie werd teruggeblikt op coronatijd, rumoerige debatten en de verbouwde raadzaal. ‘Je hebt laten zien dat kleine dingen veel verschil maken. We gaan je missen’, zei ze. Ook Ada Grootenboer van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond prees zijn inzet. ‘Veiligheid is echt je ding, dat blijkt wel met deze nieuwe functie’, zei ze. Van Oosten ontving de legpenning van verdienste.

‘Iedereen kende je al snel’
Wethouder Martijn Hamerslag benadrukte hoe Van Oosten zich meteen na zijn aantreden zichtbaar maakte. ‘Je ging overal langs, dook in het archief, en dat wordt erg gewaardeerd. Je hebt ontzettend veel betekend, in woorden én in daden’, zei hij. Het college schonk hem een schilderij van de muurschildering op de Marrewijkflat.

Zanger Mike Ott, die Van Oosten persoonlijk leerde kennen, trad op en vertelde hoe de burgemeester zelfs in zijn telefoon sinds kort ‘minister’ genoemd werd. Hij zong onder meer To Love Somebody en sloot het besloten deel af met Night Fever.
Dankbare woorden van Van Oosten
In zijn eigen afscheidswoorden liet Van Oosten doorschemeren dat het hem niet makkelijk valt Nissewaard te verlaten als burgemeester. ‘Het doet mij emotioneel wel wat om zo abrupt te verdwijnen. Maar als je wordt gevraagd om mee te regeren in het landsbestuur, kan je geen nee zeggen.’ Hij bedankte collega’s, de gemeenteraad en vooral de inwoners. ‘Het is zo vreselijk leuk geweest om burgemeester te zijn. Ik wilde altijd een toegankelijke persoon zijn die mensen kennen. Ik ben trots op wat we samen hebben bereikt.’ Na de speeches konden inwoners tussen 20.15 en 22.00 uur persoonlijk afscheid nemen. Van Oosten had als cadeautip een bijdrage aan Hospice De Waterlelie genoemd.

Van Oosten volgt in Den Haag zijn oude passie voor de landelijke politiek. Van 2012 tot 2019 was hij al Kamerlid voor de VVD. Door het recente vertrek van NSC uit het kabinet moest de VVD nieuwe ministers leveren.

De live uitzending is terug te kijken op Facebook.

Lees meer over:

Lees ook

Pb 34 nieuwe wethouders

Nieuw college Nissewaard officieel van start

Spijkenisse - De gemeenteraad van Nissewaard heeft op 24 juni kennis genomen van het coalitieakkoord ‘Van opgave naar oplossing’. Tijdens dezelfde vergadering zijn de wethouders benoemd, geïnstalleerd en beëdigd. Daarmee is het nieuwe college van burgemeester en wethouders officieel gevormd en kan het aan de slag met de uitvoering van de plannen voor de komende bestuursperiode.

Hamerslag_oefening

Wethouder trotseert hitte tijdens opening sportparcours

Zuidland – Wethouders Chris Hottentot en Martijn Hamerslag hebben woensdagmiddag het nieuwe trimparcours aan het Bospad in Zuidland officieel geopend.

Judoka Roos van Herpt

Hellevoetse judoka Roos van Herpt pakt derde plaats in Venray tijdens internationaal toernooi

Hellevoetsluis – De Hellevoetse judoka Roos van Herpt heeft afgelopen zondag in Venray een derde plaats behaald tijdens een internationaal toernooi. Samen met 1500 deelnemers uit heel Europa ging Roos verdeeld over twee dagen de strijd aan om de winst. Na een aantal partijen ging de judoka uit onze regio er met een bronzen medaille vandoor.

foto ondertekening afsprakenbrief

Eerste stap naar nieuw schoolgebouw CNS De Nieuwe Weg in Oostvoorne officieel een feit

Oostvoorne – Woensdag 24 juni is de eerste stap naar een nieuw schoolgebouw voor CNS De Nieuwe Weg in Oostvoorne officieel een feit. Wethouder Aart Jan Spoon van de gemeente Voorne aan Zee en bestuurder van Onderwijsgroep EduMare Margreet de Vries ondertekenden samen een belangrijke brief. Hierin staan afspraken voor het bouwen van een nieuw schoolgebouw en Integraal Kindcentrum in Oostvoorne.

Stockfoto bomen

Werkzaamheden rond verwijderen en vervangen bomen in Nissewaard in volle gang

Nissewaard – Op verschillende plekken in Nissewaard worden op dit moment werkzaamheden uitgevoerd waar bomen worden verwijderd en vervangen. Een boom is soms door ziekte, aantasting of slechte conditie niet meer te redden en daarom verwijdert de gemeente deze bomen om de veiligheid van inwoners en weggebruikers te verzekeren.

20260623_152825

Hondengeleider en agenten gaan woning Spijkenisse binnen

Spijkenisse – Dinsdagmiddag rond 15.30 uur zijn meerdere politie-eenheden, waaronder een hondengeleider, met spoed uitgerukt naar de Orchideestraat in Spijkenisse.