Nissewaard - Hardt voor Nissewaard heeft woensdag 6 mei samen met Forum voor Democratie en de PVV een motie van afkeuring ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering van Nissewaard. Onderwerp was de opvanglocatie van het Leger des Heils aan de Hoeklaan. De partijen vinden dat het college onzorgvuldig heeft gehandeld bij de komst van een voorziening voor mensen met zware psychiatrische problemen en verslavingsproblematiek.
Volgens Anita Verweij-Talboom van Hardt voor Nissewaard zijn omwonenden te laat geïnformeerd, is het participatieproces slecht verlopen en zijn er zorgen over veiligheid en leefbaarheid in de wijk. Ook vinden de indieners van de motie dat het college een voorziening faciliteert die volgens hen niet binnen de huidige omgevingsvergunning past. Daarnaast heeft de gemeente volgens hen onvoldoende regie genomen om overlast en onveiligheid te voorkomen.
Onjuistheden
De communicatie en participatie had beter had gekund, erkennen andere partijen, maar een motie van afkeuring is te zwaar. Volgens meerdere fracties bevat de motie bovendien feitelijke onjuistheden en aannames.
Zo wees de PvdA erop dat de gemeente formeel geen Domus+-voorziening heeft opgericht, zoals in de motie te lezen staat. Het gaat om beschermd verblijf specialistisch, dat via een aanbesteding is ingekocht. Volgens de partij zit daar een belangrijk verschil in. Het Leger des Heils zou daarbij wel een werkwijze gebruiken die lijkt op Domus+, maar dat betekent volgens hen niet dat de gemeente bewust een Domus+-locatie heeft gerealiseerd.
Ook wethouder Jeroen Postma benadrukte dat de gemeente geen Domus+-voorziening heeft opgericht voor mensen met een verslaving, psychische problemen en een licht verstandelijke beperking. Volgens hem heeft de gemeente specialistisch beschermd wonen ingekocht. Het Leger des Heils gebruikt daarbij wel een vergelijkbare methodiek.
Communicatie
In de motie staat ook te lezen dat de voorziening niet binnen de huidige vergunning past. Volgens het college ligt dat genuanceerder. De opvang aan de Hoeklaan bestaat sinds 2021 en werd destijds passend geacht binnen het bestemmingsplan, zo legde de wethouder uit. Toen daar later discussie over ontstond, startte de gemeente een nieuw vergunningstraject om meer duidelijkheid te bieden aan omwonenden.
De wethouder erkent dat de communicatie rond de opvang niet goed is verlopen. De gemeente richtte zich op de cliënten, terwijl het Leger des Heils de buurt zou informeren. “Dat heeft elkaar ongelukkig gekruist, waardoor onrust ontstond,” zei hij. Volgens Postma heeft de gemeente daarvan geleerd en worden toekomstige trajecten anders aangepakt. “Als het proces verkeerd begint, begin je als overheid met 10–0 achterstand.”
Handhaving
Burgemeester Cor Lamers weersprak tijdens het debat dat het Leger des Heils verantwoordelijk zou worden voor handhaving in de wijk. Volgens hem blijft de gemeente samen met de politie verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid. De zorgorganisatie is volgens de burgemeester verantwoordelijk voor rust en veiligheid in en direct rond de opvanglocatie. Volgens de burgemeester zijn hierover afspraken vastgelegd in een convenant tussen de gemeente, politie en het Leger des Heils. Daarin staat onder meer hoe meldingen van overlast worden afgehandeld en wie waarvoor verantwoordelijk is.
Volgens de burgemeester hebben politie en boa's sinds begin dit jaar 62 controles uitgevoerd rondom de locatie. Daarbij hebben ze twee keer afval gevonden en dat is meteen opgeruimd. Een melding moet te maken hebben met overlast als gevolg van een bewoner of iemand die mogelijk een bewoner van de opvang zou kunnen zijn, legt de burgemeester uit. Het moet gerelateerd zijn aan een persoon. Dat was in deze gevallen niet aan de orde, legt de burgemeester uit.
Drugsdeal
Anita Verweij-Talboom houdt vol dat er veel meer in de omgeving van de locatie gebeurt. “Van de week heeft er nog twee keer voor de ogen van mensen, ‘s middags, een drugsdeal plaatsgevonden.” Ze noemt van de laatste anderhalve week al meerdere meldingen. “Drugsdeal op de Hoeklaan. Nog een drugsdeal op de Hoeklaan. Drugzakjes gevonden in de speeltuin.”
“Als meldingen wel bij raadsfracties binnenkomen, maar niet bij politie en gemeente, dan is er toch iets aan de hand”, meent de burgemeester. “Dat kan toch niet waar zijn? Zet u ze dan onmiddellijk door maar berg ze niet op in uw la.”
Na een flinke discussie over wel of niet ingediende meldingen van overlast zei indiener Anita Verweij - Talboom, vlak voor de stemming, dat bewust was gekozen voor de zware maatregel motie van afkeuring. Volgens haar wilden de indieners vooral een duidelijk signaal afgeven over het verloop van het dossier. Een eerder verzoek om hoofdelijke stemming trok zij daarom weer in. Van de fracties stemden alleen Hart voor Nissewaard, de PVV en Forum voor Democratie voor de motie. Alle andere partijen stemden tegen. Daarmee werd de motie verworpen.