De betrokken vervoerregio’s, waaronder de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, reageren verheugd op het nieuws vanuit de Tweede Kamer. De motie die werd ingediend door Kamerleden van ChristenUnie, SP en GroenLinks/PvdA kregen brede steun in de Kamer. De impact op de tariefverhogingen en het verdwijnen van OV-aanbod is volgens de Kamerleden de meest belangrijke reden om tegen de bezuinigingen te stemmen.
‘Zij constateren dat de combinatie van een bezuiniging op de Brede Doeluitkering (BDU) en de herijking van de vergoeding van het studenten reisproduct leidt tot een structureel tekort op het ov-budget van 225 miljoen euro vanaf 2026’, schrijft Metropoolregio Rotterdam Den Haag in een persbericht.
Belangrijke erkenning
De ov-sectororganisaties en de betrokken decentrale overheden noemen het aannemen van de motie een belangrijke erkenning van de waarde van het openbaar vervoer voor Nederland. ‘We zijn heel blij met deze steun en de duidelijke oproep aan het Rijk om met een financiële oplossing te komen. Deze motie laat zien dat de Kamer het belang inziet van goed en betaalbaar ov. En dat ov essentieel is voor de leefbaarheid van steden, dorpen en regio’s, en onmisbaar voor de ontsluiting van werk en nieuwe woningbouwlocaties’, schrijven de vervoerregio’s in een gezamenlijk statement.
Wanneer er geen sprake zou zijn van compensatie, moest het aanbod van bussen, trams en metro’s in het hele land worden aangepast. Dit zou inhouden dat onder andere ritfrequenties zouden worden verlaagd en dat de tarieven zouden stijgen. ‘Met name inwoners van buitengebieden, ouderen, scholieren en mensen met een smalle beurs zouden de dupe zijn’, aldus MRDH.
Solide plan om ov veilig te stellen
De vervoerregio’s gaan er vanuit dat het kabinet uiterlijk op Prinsjesdag met een solide plan komt om het ov voor 2026 veilig te stellen. ‘Het is niet genoeg om deze motie aan te nemen —nu moet het kabinet laten zien hoe zij deze oproep in de begroting verwerkt. We kijken uit naar de wijze waarop de regering de motie gaat uitvoeren. De urgentie is hoog en de tijd dringt’, zo luidt de gezamenlijke oproep.
Wel geven de vervoerregio’s aan dat de zorgen na het aannemen van de motie niet helemaal verdwenen zijn. Ook na het jaar 2026 dreigen financiële problemen in de sector en biedt de motie geen oplossing voor onder andere de financiële problemen bij NS. De partijen zullen er daarom op blijven aandringen dat hier een oplossing voor komt en dat ook na 2026 de bezuinigingen op het openbaar vervoer van tafel worden gehaald.