Alternatieven en maatregelen
Tijdens de afsluitingen werd de veerpont intensief ingezet. In totaal maakten ruim 78.000 reizigers gebruik van deze verbinding. Daarnaast waren er omleidingsroutes en alternatieven via de Hartelbrug. Voor nooddiensten werden aparte afspraken gemaakt om altijd snel ter plaatse te kunnen zijn.
Ook werd er scherp gekeken naar de planning van andere grote projecten in de regio. Zo werd voorkomen dat werkzaamheden aan bijvoorbeeld de Botlekbrug gelijktijdig zouden plaatsvinden, om een verkeersinfarct te vermijden.
Resultaat: betrouwbaarder en toekomstbestendig
De renovatie heeft geleid tot een brug die veel betrouwbaarder functioneert dan voorheen. Ina Konterman van Rijkswaterstaat: ‘De Spijkenisserbrug kent aanzienlijk minder storingen. De Oosthef, het beweegbare deel van de brug, heeft inmiddels honderden keren gedraaid zonder noemenswaardige problemen.’
Het vaste deel van de brug hoeft pas na 2030 groot onderhoud te ondergaan. Tot die tijd volstaat jaarlijks onderhoud in de nachtelijke uren. De verwachting is dat de brug na deze ingreep weer tientallen jaren mee kan.
Wel staat er vooor de komende periode nog diverse werkzaamheden gepland, die leiden tot weekendafsluitingen. De afsluitingen vinden plaats op de volgende momenten:
Vrijdag 22:00 tot maandag 05:00:
- 26 t/m 29 september
- 3 t/m 6 oktober
- 10 t/m 13 oktober
Donderdag 22:00 tot maandag 05:00:
- 16 t/m 20 oktober
- 23 t/m 27 oktober
- 30 oktober t/m 3 november
- 6 t/m 10 november
In december staan de laatste drie afsluitingen gepland, waarmee de werkzaamheden worden afgerond.
Vooruitblik: grote uitdagingen in 2026
Hoewel de werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug eind dit jaar afgerond zijn, wachten er wel nieuwe uitdagingen. In 2026 staan er onder andere werkzaamheden gepland aan de A15, het Beneluxplein en de Heinenoordtunnel. Ook elders in de regio, zoals rond Rotterdam en de Drechtsteden, worden grote projecten voorbereid. Voor meer informatie kan je terecht op www.rijkswaterstaat.nl.
De lessen die hier geleerd zijn – heldere communicatie, nauwe samenwerking en het bieden van alternatieven zoals de pont – dienen als blauwdruk voor toekomstige projecten.