Werkadviseur Bianca van Oosterhout is één van de gezichten van het Jongerenpunt. ‘Jongeren kunnen ons bellen, appen, mailen of langskomen tijdens het inloopspreekuur’, vertelt ze. ‘Toch vinden veel jongeren het soms spannend om fysiek langs te komen. Daarom zien we dat er meestal via de mail of app contact wordt opgenomen. Ouders, scholen of begeleiders mogen ook contact zoeken als dat makkelijker is.’ Anusma Doekaloe, adviseur bij Werk en Inkomen en betrokken bij de oprichting, vult aan: ‘We willen de drempel zo laag mogelijk maken. Het is voor jongeren al een hele stap om hulp te vragen, dus wij zorgen dat er meteen iemand meedenkt.’
Eén ingang, geen kastje-muur
Het Jongerenpunt is onderdeel van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Nissewaard, maar kijkt breder dan alleen werk en studie. Jongeren krijgen een vaste contactpersoon en samen wordt bekeken wat er nodig is. Soms wordt een plan van aanpak gemaakt, of wordt een jongere doorverwezen naar partners zoals Voorne-Putten Werkt, Stichting MEE, JOZ of het Preventieteam Hulp bij geldzorgen.
‘Het gaat vaak niet alleen om werk of school’, legt Van Oosterhout uit. ‘We zien jongeren met vragen op meerdere gebieden tegelijk. Denk aan geldproblemen, geen woning of moeite met administratie. We sturen niemand van het kastje naar de muur, maar kijken wie het beste kan helpen.’ Bij de opening van het Jongerenpunt is ook het Jongerenpanel Nissewaard geraadpleegd. Dit panel adviseerde onder meer over de naam en hoe jongeren het beste bereikt kunnen worden, bijvoorbeeld via sociale media.