Spijkernisse, Netherlands

Ombudsteam PvdA Nissewaard: ‘Voor ons is het vaak een kleine moeite, voor de inwoner vaak een grote opluchting’

Het ombudsteam bestaat uit zes personen Foto: PR
Nissewaard - Inwoners van Nissewaard die vastlopen bij instanties of tegen problemen aanlopen, kunnen terecht bij het Ombudsteam van de PvdA Nissewaard. Vrijwilligers van het zeskoppige team bieden hulp bij uiteenlopende vragen over inkomen, schulden, huisvesting of zorg, en wijzen inwoners de juiste weg naar instanties.
Jennifer Smit | 11 november 2025 14:00 | 11 november 2025 12:45
Het ombudsteam komt voort uit PvdA Nissewaard, maar werkt onafhankelijk voor de inwoners van Nissewaard. ‘Wij lossen het probleem zelf niet op, maar zorgen dat mensen bij de juiste instantie terechtkomen. Ieder van ons heeft zijn eigen expertise: iemand heeft kennis van onderwijs, een ander van grote huurorganisaties, een lid is makelaar, ik heb bij de WMO gewerkt en nu in de huisartsenzorg, en een ander teamlid werkt bij de gemeente en weet veel van sociale vraagstukken. Gezamenlijk hebben we een breed netwerk en kennis waar inwoners van kunnen profiteren’, legt Rebecca Casado Yanci-Pelkman uit, zelf al drie jaar vrijwilliger.

Één keer in de zes weken
‘Wanneer iemand ons benadert, plannen we meestal een afspraak op ons spreekuur, waar we met z’n tweeën aanwezig zijn. Tijdens het gesprek geven we direct advies over wat iemand kan proberen. Lukt het niet meteen, dan bespreken we het achteraf in het team en zoeken we naar een passende oplossing of verwijzing’, vertelt Rebecca. Het team komt ongeveer eens in de zes weken samen.

‘Mensen kunnen gewoon bellen of mailen, en vaak kunnen we eenvoudige vragen meteen oplossen. Vaak is één gesprek voldoende om iemand verder te helpen. Zo hadden we bijvoorbeeld iemand die van WMO naar WLZ ging; wij gaven het juiste telefoonnummer door, en dat maakte al een groot verschil voor die persoon. Voor ons is het een kleine moeite, maar voor de inwoner vaak een grote opluchting.’
Contact en spreekuur
Inwoners kunnen het ombudsteam bereiken via telefoon, WhatsApp, e-mail of videobellen. Het eerstvolgende inloopspreekuur is op woensdag 19 november om 19.00 uur in het gemeentehuis van Nissewaard. Rebecca benadrukt dat het team laagdrempelig en vertrouwelijk te werk gaat: ‘Soms kan een simpel telefoontje of doorverwijzing al het verschil maken. Voor ons is het een kleine moeite, voor de inwoner vaak een grote opluchting.’

Lees meer over:

Nieuws|

Meest gelezen

Johnny ruimt wekelijks Maaswijk op: ‘Ik doe rustig mijn ding, dat vind ik fijn’

Jennifer Smit | 7 november 2025

Twee aanhoudingen na ontdekking drugslab in Hellevoetsluis

Linsay Posthumus | 7 november 2025

Plastisch chirurgen halen in SMC 80.000 euro op voor strijd tegen kinderkanker

Perry van Brandwijk | 10 november 2025

Lees ook

Erik Noordzij (IBV): ‘Luisteren en sam...

Voorne aan Zee – Binnen een half jaar is het zover: de gemeenteraadsverkiezingen. Toch is de lokal...

Belia is mantelzorger voor haar man: ‘...

Hellevoetsluis - Vandaag, op de Dag van de Mantelzorg, staan we stil bij de mensen die dag in, dag u...

Hardlooptrainers Voorne Atletiek volgen ...

Voorne aan Zee - In alle vroegte vertrokken afgelopen zaterdag verschillende hardlooptrainers van Vo...

Gratis fitheidstesten helpen 55-plussers...

Hellevoetsluis - Voor 55-plussers uit Voorne aan Zee was er afgelopen weekend een unieke kans om hun...

Tweede editie van de magische lichtjesav...

Vierpolders - In het Vrijheidsbos Brielle vond gisteravond de tweede editie van de jaarlijkse lichtj...

Wethouder Priester opent feestelijke Dan...

Rockanje – Gisterenmiddag vond in De Stuifakkers aan de Briggemandreef in Rockanje een feestelijke...