Thuis in Nissewaard is een samenwerking tussen de gemeente en diverse maatschappelijke organisaties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jongeren op Zuid (JOZ), Kwadraad, MEE Plus, Pameijer en Stichting Welzijn Ouderen (SWO). Het initiatief bouwt voort op de ervaringen van het eerdere project Thuis in de Wijk, dat sinds 2017 actief was. De grote verbetering? Het volledige aanbod is nu te vinden op de sociale kaart (thuisinnissewaard.nl) met als doel overzichtelijk en voor iedereen toegankelijk te zijn.
Makkelijker en sneller geholpen
Volgens Postma is het grootste voordeel van Thuis in Nissewaard dat inwoners niet langer zelf hoeven uit te zoeken waar ze terecht kunnen. ‘Of het nu gaat om een vraag over je kind, je gezondheid of je financiën: met één telefoontje of klik op de website word je verder geholpen of direct doorverwezen naar de juiste organisatie’, legt hij uit. Dat zorgt niet alleen voor duidelijkheid bij inwoners, maar ontlast ook zorgprofessionals. ‘We maken optimaal gebruik van vrijwilligers, buurtinitiatieven en bestaande netwerken. Daardoor komt er meer ruimte voor zorgmedewerkers om aandacht te geven aan mensen die echt intensieve hulp nodig hebben.’
Op de sociale kaart
Op de sociale kaart van Thuis in Nissewaard staan alleen niet-commerciële organisaties. Toch is er volop ruimte voor aanvulling, benadrukt de wethouder. ‘We willen juist ook kleine en nieuwe initiatieven zichtbaar maken. In Nissewaard gebeurt al ontzettend veel, vaak kleinschalig, maar wel waardevol. Die zetten we graag in het zonnetje.’De kracht van Thuis in Nissewaard zit volgens Postma in het netwerk: ‘Professionals, vrijwilligers en actieve inwoners weten elkaar steeds beter te vinden. We leren van elkaar en vullen elkaar aan. Die samenwerking maakt dat mensen sneller de juiste hulp krijgen.’
Toekomstbestendig en inwonergericht
Het initiatief is volop in ontwikkeling. Zo zijn er enquêtes onder inwoners gehouden om verbeterpunten op te halen. Ook voeren deelnemende organisaties eigen klantonderzoeken uit. De eerste resultaten zijn positief: steeds meer inwoners weten Thuis in Nissewaard te vinden. Het aantal bezoeken aan de website en telefoontjes via het centrale nummer neemt toe.