De proef richt zich volgens de gemeente op het gebruik van zonne-energie voor het opladen van elektrische voertuigen. Het moet hierdoor duidelijk worden hoe deze oplossing in de praktijk werkt en of dit breed toepasbaar is in Voorne aan Zee. Voor de pilot kwamen maar liefst 240 inschrijvingen binnen en werden hiervoor uiteindelijk 60 deelnemers geselecteerd.
Onderzoek naar gevolgen
‘Veel bewoners met een elektrische auto en zonnepanelen, maar zonder eigen oprit, hebben de afgelopen tijd bij de gemeente aangeklopt met de vraag of het mogelijk is hun auto thuis op te laden. Tot nu toe was dit niet toegestaan. Met deze pilot onderzoekt de gemeente samen met de deelnemers en hun buren wat de gevolgen zijn en of deze laadmethode wenselijk is’, schrijft de gemeente Voorne aan Zee over de pilot.
Kabelmatten of kabelgoten
De deelnemers van de pilot krijgen de komende tijd kabelmatten of kabelgoten voor hun deur om de laadkabels op een veilige manier weg te werken tijdens het laden. De deelnemers en ook hun buren krijgen tijdens de proefperiode vragenlijsten opgestuurd om een goed beeld te krijgen van de impact op de buurt.
Deelnemer Ben Lens is enthousiast over de start van het project: ‘Ik ben blij dat de pilot nu eindelijk gestart is. Ik heb geen eigen oprit, dus dan is de kabelgoottegel een prima oplossing. Mijn woning is voorzien van zonnepanelen, zodat ik op deze wijze optimaal gebruik kan maken van de opgewekte stroom bij het laden van mijn auto, een plug-in hybride.’
Wethouder tevreden met proef
Wethouder Peter Schop, onder andere verantwoordelijk voor mobiliteit en nieuwe energie, is tevreden met de proef. Schop wijst erop dat het afschaffen van de salderingsregeling het voor huishoudens steeds interessanter maakt om de opgewekte zonne-energie direct te gebruiken.
Een voorbeeld hiervan is het opladen van een elektrische auto. ‘Dit pilotproject kan een waardevolle oplossing bieden voor mensen zonder eigen oprit. Het is een stap vooruit in het efficiënter benutten van zonne-energie’, vertelt de wethouder. De proef in Voorne aan Zee loopt tot 1 juli 2026. Hierna worden de resultaten geëvalueerd en wordt door de gemeente besloten of deze manier van laden op grotere schaal wordt toegestaan.