De VMV werd rond 1994 opgericht door drie enthousiaste modelspoorbouwers. Een van hen, Theo van de Werve – inmiddels voorzitter – blikt terug: ‘Dertig jaar geleden hebben we afgesproken dat we zouden bouwen aan twee thema’s: het oude RTM-gebeuren, dat vroeger van de Rosestraat in Rotterdam tot Hellevoetsluis, Oostvoorne en zelfs tot aan het strand reed. Later zijn daar de moderne havensporen bij gekomen, zoals de Maasvlakte en de Botlek. Dat hebben we nagebouwd en daar werken we nog steeds aan.’
Een vereniging met vele generaties
De leden van de VMV vormen een diverse mix. Hoewel het merendeel gepensioneerd is, telt de vereniging ook jongeren. ‘We zijn heel blij dat we een aantal jongere mensen hebben, echte tieners zelfs, en ook leden van net in de twintig,’ vertelt Theo. Deze combinatie van ervaring en frisse ideeën zorgt voor een natuurlijke wisselwerking: de oudere leden dragen hun kennis over, terwijl de jongere leden nieuwe inzichten en technieken aandragen.
Op dinsdag- en donderdagavond én op woensdag overdag komt de vereniging samen om aan verschillende projecten te werken. Theo benadrukt hoe belangrijk die samenwerking is: ‘Het mooie is niet alleen het bezig zijn met de hobby, maar ook met elkaar. Je vult elkaar aan.’ De VMV bestaat uit meerdere themagroepen – zoals RTM, Botlek en het oorlogsverleden – maar uiteindelijk vormt iedereen samen één club. ‘Het zijn geen verenigingen in verenigingen. We helpen elkaar allemaal.’
Exposities en maatschappelijke rol
Recent heeft de VMV een nieuwe tentoonstelling geopend in het oude stadhuis van Geervliet. Tijdens de weekenden weten vele bezoekers de expositie te vinden. ‘Er komen per zaterdag en zondag zo’n honderd mensen binnenwandelen,’ vertelt Theo. De reacties zijn enthousiast en de vereniging verwelkomt bezoekers van alle leeftijden en achtergronden. De drempel is laag: ‘Zeg niet dat je iets niet kan; je kan alles leren.’
De techniek achter de modelspoorhobby blijft zich ondertussen ontwikkelen. ‘Alle treinen die hier rijden, worden digitaal aangestuurd via de computer,’ legt Theo uit. Toch blijft creativiteit minstens zo belangrijk: voor een tankpark gebruikte de club bijvoorbeeld oude pvc-rioolbuizen als basis. Zo blijft de VMV niet alleen een plek waar treinen rijden, maar vooral een plek waar gebouwd, gedeeld en ontdekt wordt.