‘Onze kernmissie is mensen helpen om zo lang mogelijk zelfredzaam te blijven’, begint Jense. ‘We willen dat mensen de regie over hun eigen leven houden. Als dat niet lukt met hulp uit hun eigen omgeving, kunnen ze bij ons terecht voordat het zwaardere hulpverleningstraject nodig is.’ Dat gebeurt bijvoorbeeld via onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze dienst biedt gratis advies over onderwerpen als zorg, wonen, inkomen en rechten. Samen met de inwoner wordt gekeken welke ondersteuning passend is.
Ouderen en mantelzorgers
De meeste mensen die aankloppen bij het SBO zijn ouderen of mantelzorgers. ‘Zo’n 85% van onze cliënten is 60 jaar of ouder’, legt Jense uit. ‘Door de vergrijzing neemt die groep alleen maar toe. Een concreet voorbeeld is onze maaltijdservice. Ouderen die niet meer goed zelf kunnen koken, krijgen een gezonde maaltijd aan huis bezorgd. Dit gebeurt vaak door één van onze vrijwilligers.’
Vrijwilligers zijn onmisbaar voor het SBO. De organisatie telt er zo’n 170, actief in allerlei projecten: van het bezorgen van maaltijden tot vervoer voor minder mobiele inwoners. ‘Denk aan een ritje naar het ziekenhuis of gewoon naar de supermarkt’, zegt Jense. ‘Zonder vrijwilligers zouden we dit werk simpelweg niet kunnen doen.’
Laagdrempelig en toegankelijk
Toch blijkt de drempel om hulp te vragen soms hoog. Vooral bij thema’s als eenzaamheid en financiële zorgen heerst er schaamte. Om dat te doorbreken, lanceerde het SBO begin 2024 een signaalpunt eenzaamheid in Voorne aan Zee. ‘Het is anoniem, online, en we doen zelf actief aan opvolging’, aldus Jense. Ook zichtbaar zijn in de wijk is een bewuste keuze: ‘Als je op mensen afgaat, word je eerder benaderbaar.’
Van klussendienst tot digimaatje
Het aanbod van het SBO is breed: van een klussendienst voor eenvoudige huisreparaties tot ‘Raad en Daad’ voor wie hulp nodig heeft bij administratie of het aanvragen van toeslagen. ‘We hebben ook digimaatjes die mensen helpen met digitale vaardigheden – iets wat steeds belangrijker wordt.’ Bij al deze diensten staat één ding centraal: praktische hulp met persoonlijke aandacht.
Samen sta je sterker
Het SBO werkt intensief samen met andere partijen, zoals Stichting PUSH, Catharina Brielle, bibliotheken en woningcorporaties. ‘Via hen krijgen we vaak signalen van achter de voordeur. Zo kunnen we snel inspringen en grotere problemen voorkomen’, zegt Jense. Die samenwerking is volgens haar cruciaal: ‘Zeker in een tijd waarin preventie in de zorg steeds belangrijker wordt.’
Hoewel sommige diensten iets kosten, zorgt het SBO ervoor dat dit geen belemmering hoeft te zijn. ‘We kijken altijd of iemand recht heeft op een minimaregeling of gebruik kan maken van het participatiefonds. Onze activiteiten zijn in de basis zo laagdrempelig mogelijk, en vaak zelfs gratis.’
Een toekomst met een groeiende rol
Jense kijkt met vertrouwen én urgentie naar de toekomst van het welzijnswerk. ‘Onze rol wordt alleen maar groter. Door vroeg te signaleren en te ondersteunen, kunnen we zware zorgtrajecten vaak uitstellen of zelfs voorkomen. Maar daar is wel structurele steun voor nodig. En we hopen dat mensen ook meer naar elkaar gaan omkijken.’
Het verschil maken
Tot slot noemt Jense een voorbeeld dat haar altijd bij zal blijven. ‘Een oudere dame zat financieel klem en kon de maaltijdenservice niet betalen. Samen met een vrijwilliger onderzochten we welke regelingen ze kon aanvragen. Nu eet ze weer gezond en voelt zich vitaler. Dat is precies waar we het voor doen: dat mensen weer verder kunnen. Op hun eigen manier, maar met een beetje hulp.’